رویکرد طنزگونه شعر درعصر فاطمیان وایوبیان مصر(از 500 تا684ه ق)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه گیلان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده مصطفی مقیمی
- استاد راهنما هادی شعبانی رحمت پور محمد
- سال انتشار 1393
چکیده
چکیده: طنز و فکاهه به جهت زبان خاص، توان اثرگذاری در اصلاح فردی و اجتماعی و نیز مواجهه سیاسی یکی از عرصههای توجه تحلیلگران شاخه های مختلف علوم انسانی از جمله؛ ناقدان ادبی، روانشناسان و فلاسفه است. این سبک ادبی کارآمد پژوهشگریز، در همه بخشهای خود از جمله در نحوه موضع گیریها، اندیشهها، شگردهای تأثیر بر مخاطب، ارزشهای لفظی، بلاغی، اسلوبی، زیبایی شناختی و حتی روانشناختی ارزش بسیاری دارد و از این رو شناخت سازوکارهای آفرینش و ظرافتهای و البته ادبی و فکری آن، اهمیت فزایندهای دارد. ادبیات فکاهی که نوعی تاریخنگاری وارونه نیز هست و حقایق را به زبان ویژه ای فاش میگوید و بیانگر موضعگیری های ادیبانِ انتقادپیشه در برابر اوضاع اجتماعی و حالات مردمان می باشد؛ در دو گرایش اصلی نرم یا دوستانه و انتقادی یا ستیزه جو، هم زهر است و پادزهر و می تواند همچون شمشیری دو لبه به نفع یا علیه هر عقیده راستین یا دروغین، بکار گرفته شود. در ادبیات فکاهی به نوع خاصی از آثار منظوم و منثورادبی گفته می شود که اشتباهات، جنبه های نامطلوب رفتار بشری، فساد ها اجتماعی و سیاسی یا حتی تفکرات فلسفی را به شیوه خنده داری به چالش می کشد. فکاهه تفکر بر انگیز و خنده تنها وسیله ای برای دستیابی به هدف برتر است و آگاه کردن مردم به عمق رذالت ها. گاهی کسانی که قصد اصلاح و تهذیب اخلاقی انسانی را دارند به شیوه فکاهه و طنز روی می آورند. فکاهه، رایج ترین شاخه شوخ طبعی و یکی از فروع ادبیات انتقادی و اجتماعی و در حقیقت اعتراض است بر مشکلات و نابسامانی ها و بی عدالتی ها که در یک جامعه وجود دارد. اگر دوره های تاریخی مصر مورد مطالعه قرارگیرد، مشخص می شود که دوره فاطمیان زمان گسترده ظهور شعر فکاهی و طنز است. با نگاهی به این دوره می توان گفت که این گونه ی ادبی رشد و نمو یافته و اوج گرفته؛ چرا که دوره فاطمیان و ایوبیان به دلیل شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه، شاعران توجه ویژه ای به طنز داشتند. بنابر این در این پژوهش برآنیم تا به بررسی علل پیدایش و شکوفایی طنز را در این دوره ابعاد مختلف این گونه شعر از قبیل؛ اجتماعی، سیاسی، اخلاقی، شخصی و... بپردازیم. واژگان کلیدی: ادبیات فکاهی، طنز، شعر، ایوبیان، فاطمیان
منابع مشابه
سیاست های مذهبی فاطمیان در مصر در دوره ی اقتدار (358 - 427 ق)
فاطمیان پس از تسلط بر مصر (358 ق)، با وجود اتخاذ سیاست تسامح مذهبی، درصدد گسترش عقاید اسماعیلی در این سرزمین برآمدند. پژوهش حاضر، بر آن است تا با تبیین سیاستهای مذهبی فاطمیان در دورهی اقتدار سیاسی (358- 427 ق)، کوششهای خلفای فاطمی را در جهت ترویج و فراگیر کردن مذهب اسماعیلی در مصر، مورد بررسی تحلیلی قرار دهد. در این دوره، بهرغم کوششهایی که برای فراگیری عقاید اسماعیلی در میان مردم مصر صور...
متن کاملتعامل دیوانیان و نظامیان در دوره اول خلافت فاطمیان در مصر (358-487 ق.)
خلافت فاطمیان(297-567 ق.) که به منزله حکومت رقیب خلافت عباسی(132-656 ق.) در شمال آفریقا برپا شد، از ویژگیهای سیاسی، اداری و نظامی ویژهای برخوردار بود.امامان دوران دعوت پنهانی اسماعیلیه با شبکه دعاه و پیروان پراکنده اما سازمانیافته، در سال 297ق.خلافت فاطمی را پایهگذاری کردند و قدرت سیاسی و نظامی را به صورت رسمی به دست آوردند.در این راستا، تحولی گسترده در مقام و موقعیت امام اسماعیلی و حلقهها...
متن کاملمقایسه و تحلیل سیاستهای مذهبی فاطمیان در مغرب و مصر تا پایان الظاهر (297-427ﻫ .ق )
حکومت فاطمیان در فاصلۀ سالهای (297-567 ﻫ.ق) در دو نقطۀ شمال آفریقا برسرکارآمد؛ ابتدا در مغرب اسلامی به مرکزیت قیروان (297-362 ﻫ.ق) و سپس در مصر به مرکزیت قاهره (358-567 ﻫ.ق). سیاستهای مذهبی این دو مرکز متفاوت بود. این مقاله بر آن است تا نخست سیاستهای دوران مغرب را با سیاستهای دوران استقرار در مصر از زمان فتح تا پایان حکومت الظاهر (358-427 ﻫ.ق)، که سالهای اقتدار فاطمیان بود، مقایسه و تحلیل ...
متن کاملتعامل دیوانیان و نظامیان در دوره اول خلافت فاطمیان در مصر (358-487 ق.)
خلافت فاطمیان(297-567 ق.) که به منزله حکومت رقیب خلافت عباسی(132-656 ق.) در شمال آفریقا برپا شد، از ویژگی های سیاسی، اداری و نظامی ویژه ای برخوردار بود.امامان دوران دعوت پنهانی اسماعیلیه با شبکه دعاه و پیروان پراکنده اما سازمان یافته، در سال 297ق.خلافت فاطمی را پایه گذاری کردند و قدرت سیاسی و نظامی را به صورت رسمی به دست آوردند.در این راستا، تحولی گسترده در مقام و موقعیت امام اسماعیلی و حلقه ها...
متن کاملسیاست های مذهبی فاطمیان در مصر در دوره ی اقتدار (۳۵۸ - ۴۲۷ ق)
فاطمیان پس از تسلط بر مصر (358 ق)، با وجود اتخاذ سیاست تسامح مذهبی، درصدد گسترش عقاید اسماعیلی در این سرزمین برآمدند. پژوهش حاضر، بر آن است تا با تبیین سیاست های مذهبی فاطمیان در دوره ی اقتدار سیاسی (358- 427 ق)، کوشش های خلفای فاطمی را در جهت ترویج و فراگیر کردن مذهب اسماعیلی در مصر، مورد بررسی تحلیلی قرار دهد. در این دوره، به رغم کوشش هایی که برای فراگیری عقاید اسماعیلی در میان مردم مصر صورت ...
متن کامل500 Solutions
No problem is ever permanently closed. The editor is always pleased to consider for publication new solutions or new insights o n p a s t p r oblems. (1) Determine the set of all c > 0 such that whenever (1) holds, then we have x + y + z xy + yz+ zx. The positive r eals c asked for are those satisfying c 4. From (1), we have xy < c and z = c ; xy x + y + xy. Substituting this value of z into th...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه گیلان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023